My onovyly pravyla zboru ta zberihannya personal'nyx danyx

Vy možete oznajomytys' zi zminamy v polityci konfidencijnosti. Natyskajučy na knopku «Pryjnyaty» abo prodovžujučy korystuvatysya sajtom, vy pohodžujetesya z onovlenymy pravylamy i dajete dozvil na vykorystannya fajliv cookie.

Pryjnyaty

Vid narodžennya i do smerti: jak proxodylo žyttya žyteliv Kyjeva stolittya tomu

21 lypnya, 04:40

Vasylyj Myxal'čuk

U našomu misti znyklo bezlič starovynnyx tradycij. My diznalysya, jak 100 rokiv tomu v misti xrestyly, odružuvaly i xovaly horodyan

Vybyraly imena za kalendarem

Xrestyny v staromu Kyjevi buly duže važlyvoju podijeju, adže raniše im'ja dytyni davalosya til'ky pry xreščenni. Do vyboru imeni pidxodyly duže prosto. Lyudy braly cerkovnyj kalendar i vybyraly z nyoho pryjnyatnyj variant. Jakščo bat'ky ne zmohly sami pidibraty im'ja, to svyaščenyky na xreščenni nazyvaly nemovlyat im'jam toho svyatoho, jakoho pomynaly v cej den'. Cikavo, ščo pry vybori imeni dlya dytyny cerkva rekomenduvala ne nazyvaty ditej imenamy jazyčnykiv i inovirnyx svyatyx. Zghidno zi statystykoju mynulyx rokiv, u Kyjevi najbil'š populyarnymy čolovičymy imenamy buly Ivan, Oleksandr, Vasyl' i Mykola (pislya sxodžennya na prestol u 1894 roci Mykoly II im'ja rizko stalo populyarnym), žinočymy – Marija, Anna i Oleksandra (populyarnist' zdobulo čerez im'ja družyny carya). 

Moda na imena často zminyuvalasya, v zv'jazku zi zminoju carya. Napryklad, koly v Rosijs'kij imperiї dviči pospil' pravyly imperatory z im'jam Oleksandr (z 1855 po 1894 rik), to cym im'jam namahalysya nazvaty svoїx ditej dvoryany i miščany, jaki vvažajut' sebe deržavnoju elitoju. Do reči, na počatku XX stolittya na kožnu tysyaču naselennya prypadalo až 245 Ivaniv, tobto čvert' vsix žyteliv nosylo ce im'ja.

U Kyjevi zdijsnyuvaly taїnstvo xreščennya absolyutno u vsix xramax mista i peredmistyax. Ale bahati lyudy namahalysya oxrestyty svoїx ditej u velykyx xramax – Sofiї, Myxajlivs'komu ta Lavri, de služby vely ne ryadovi batyušky, a vyšči cerkovni ijerarxy – mytropolyty i nastojateli xramiv. 

Najčastiše xrestyly ditej v tyx xramax, jaki perebuvaly bilya budynku. Napryklad, žyteli Zamkovoї hory i uročyšča Kožum'jaky xrestyly svoїx ditej u Xrestovozdvyžens'kij cerkvy na Podoli. Vona duže zručna, oskil'ky znaxodyt'sya bilya pidnižžya Zamkovoї hory i vid neї je zručna doroha v centr mista. U cyomu xrami 18 travnya 1891 roku xrestyly junoho Myxajla Bulhakova. Xreščenoju matir'ju bula joho babusya z nezvyčajnym im'jam ta po bat'kovi – Bulhakova Olimpiada Ferapontivna, a xreščenym bat'kom buv Mykola Ivanovyč Petrov. Xrestyv majbutnyoho henija miscevyj svyaščenyk Matvij Butovs'kyj, v budynku jakoho za adresoju vulycya Vozdvyžens'ka, 28 i narodyvsya velykyj pys'mennyk. Svoje im'ja Majster otrymav na čest' pokrovytelya mista Kyjeva arxanhela Myxaїla. Ce pidtverdžujet'sya tym, ščo v rodyni Bulhakovyx joho imenyny vidznačaly 21 lystopada v den' arxanhela Myxaїla. Na taїnstvi svyaščenyk oholosyv molytvu, a potim try razy zanuryv nemovlya. Pislya xrestyn malen'koho Bulhakova, cerkovna kancelyarija zanesla zapys pro xreščennya v metryčnu knyhu (analoh sučasnoho svidoctva pro narodžennya) za 1891 rik. Vidznačymo, jakščo dytyna bula ne xreščena, to v metryčnu knyhu vona ne potraplyala, jak i samohubci. 

Hrošej za xreščennya cerkvy ne braly, ale z ohlyadu na, ščo v toj čas oficijno isnuvaly vsyakoho rodu zbory: "kružečni", na vidnovlennya xramiv i zbir na osvitni ustanovy, to parafijany vse ž dyakuvaly batyušci i cerkvi za včynennya najvažlyvišoho žyttyevoho obryadu. Zaraz, oxrestyty dytynu v stolyci možna til'ky za hroši – vid 500 do tysyači hryven', bez uraxuvannya vartosti xrestyka i odyahu dlya xreščennya.

Vyjavlyajet'sya, v ostanni roky kyjany vse menše vvažajut' za docil'ne xrestyty svoїx kryxitnyx ditok.

"Bat'ky vvažajut', ščo v takomu vici ditej xrestyty ne potribno, tomu ščo v bil'š zrilomu vici vony možut' zminyty viru abo zovsim budut' sebe vvažaty ateїstamy. Taїnstvo xreščennya - ce duže važlyvo dlya lyudyny i rišennya pro ce vona povynna pryjmaty sama", – rozpovila "Syohodni" kul'turoloh Iryna Kyryčenko.

Vesillya: bez foto ne obijtysya

V dorevolyucijnomu Kyjevi vesillyu protyahom dekil'kox misyaciv pereduvala cila serija narodnyx obryadiv, ščo skladajet'sya z ohlyadyn narečenoї, svatannya i zaručyn. Za spohadamy pys'mennyka Ivana Nečuja-Levyc'koho, v Brats'kyj monastyr na Podoli sxodylysya na večirnyu prohulyanku pannočky na vydannya, ščob pokazaty sebe potencijnym narečenym. Tradycija znajomytysya z bat'kamy narečenoї perejšla v misto z sil, ale buv odyn nyuans: jakščo molodyk vže pryjšov na znajomstvo z bat'kamy vpodobanoї divčyny, to vin vidrazu vvažavsya narečenym i mih spokijno hotuvatysya do obryadu vinčannya.

U Kyjevi čas zamižžya dlya panyanok nastupalo z 18 rokiv (pislya zakinčennya pansionu), a dlya xlopciv – v 20 rokiv. Todi jak v prymis'kyx selax cej vik stanovyv 15-17 rokiv dlya obox statej. 

Zghidno z populyarnoju v toj čas knyhoju "Pravyla svits'koho žyttya ta etyketu. Xorošyj ton", napysanoju v 1889 roci, bat'kam slid retel'no perekonatysya v pravyl'nosti pryjnyatoho їxnimy dit'my rišennya. Molodym xlopcyam potribno bulo do blyz'koho znajomstva z koxanoju diznatysya u podruh pro vsix її perevahy i smaky, a divčatam – u vsyomu sluxaty svoje serce i bat'kiv. Den' zaručyn vvažavsya simejnym svyatom, adže na nyomu narečenyj i narečena obminyuvalysya obručkamy. Na obručci bula vybyta data zaručyn i inicialy molodyx. Za pravylamy narečenyj povynen buv pidnesty narečenij obručku "z červonoho zolota 92 proby" (sučasna 958-a proba. – Avt.), inšyx variantiv ne peredbačalosya. U svoju čerhu, bat'ky narečenoї hotuvaly їj prydane. Jakščo v selax i xutorax ce buly skryni z odyahom i tkanynamy, to v Kyjevi pryvablyuvaly čolovikiv dorohymy prykrasamy, hrošovymy oblihacijamy i dokumentamy na zemlyu. Ale buly i vypadky, koly obxodylysya bez prydanoho. Napryklad, narečena Myxajla Bulhakova Tetyana Lappa, nezvažajučy na dvoryans'ke poxodžennya, prydanoho ne mala, ta j stala na vesillya do cerkvy Mykoly Dobroho na Podoli v duže skromnomu vbranni – bluzci i polotnyanij spidnyci, čym zasmutyla bat'kiv narečenoho. Xoča mis'ka moda toho času vymahala vid bahatyx narečenyx bilyx sukon' z šovkovyx materij. Do toho ž vony abo їx matusi povynni buly šyty vbrannya sami. Ne taki zamožni divčata zamovlyaly sukni z kašemiru, serpanku v mahazynax na Fundukleїvs'kij i Xreščatyku. Fata narečenoї nadyahalasya razom z vuallyu. Vvažalosya, čym dovše vona bude – tym dovše u divčyny bude ščaslyvyj šlyub. Čolovičyj odyah buv dosyt' nudnym: štany klasyčnoho kroju, bila soročka i prytalenyj frak, na komir jakoho za dopomohoju špylyok čiplyaly kvity. Pislya odružennya molodyata robyly foto, jake zberihaly vse žyttya, vlasne, jak i vesil'nu suknyu.

Smert': bijky i vydovyšča

Na počatku mynuloho stolittya pomerlyx kyjan xovaly na kil'kox mis'kyx kladovyščax – Bajkovomu, Luk'janivs'komu, Zvirynec'komu i Askol'dovij mohyli. Perša zghadka pro kladovyšča dlya masovyx poxovan' u Kyjevi vidnosyt'sya do kincya XVII stolittya. Epidemija čumy poslužyla pryčynoju dlya stvorennya peršyx kladovyšč (1772 h.) na hori Ščekavyci i Kudryavs'komu uzvozi (v sadybi Voznesens'koї cerkvy), a do cyoho prostyx lyudej xovaly na cerkovnyx cvyntaryax, bahatyx – na terytorijax velykyx xramiv. Dlya tyx, u koho na počatku mynuloho stolittya buly xoroši kapitaly i slava, žyttyevyj šlyax zakinčuvavsya na Askol'dovij mohyli. Cej elitarnyj nekropol' isnuvav z XVIII stolittya, a u 1934 roci joho zrujnuvaly, i lyše dejaki poxovannya perenesly na inši kladovyšča. 

U velykyx kompleksax, takyx jak Bajkove i Luk'janivs'ke kladovyšča, isnuvalo kil'ka vxodiv: dlya pravoslavnyx, katolykiv, lyuteran, iudeїv. Predstavnyky kožnoї konfesiї maly pravo zaxodyty til'ky čerez svoї vorota. Do reči, v kinci XIX stolittya pered pomynal'nymy dnyamy zaboronyalosya pyty i їsty na kladovyščax. Bilya vxodu vyvišuvaly ohološennya "Z їžeju i napojamy ne zaxodyty", pry cyomu v ci ž dni hazety ryasnily povidomlennyamy pro masovi bijky miž vidviduvačamy kladovyšč: lyudy tancyuvaly bilya sklepiv, a dejaki pislya čarky horilky mohly i pobytysya. Oxorona kladovyšč ne spravlyalasya z velykym potokom lyudej v taki dni. Obhovorennya riznoho rodu novovveden' i pravyl cvyntarnoї spravy ne obxodylysya bez skandaliv i konfliktiv. Pid čas odnoho iz zasidan' mis'koї dumy aktyvnyj spodvyžnyk poxoronnoї spravy, zasnovnyk Luk'janivs'koho kladovyšča i hlasnyj dumy Illya Zejfert vymahav zbil'šyty finansuvannya na blahoustrij nekropolya. Ale, ne dyvlyačys' na joho arhumenty i kryky, inši dums'ki hlasni ne pohodylysya daty bil'še hrošej. V rezul'tati popečytel' Luk'janivky pomer vid insul'tu pryamo na zasidanni dumy ... Do reči, bahato rokiv cvyntar na Luk'janivci buv miscem zahal'noї han'by, adže čerez vidsutnist' normal'noї kam'janoї ohoroži tudy často zaxodyly nevyxovani lyudy i spravlyaly nuždu. Vidomyj vypadok, koly svynya miscevoho žytelya zabrela na cvyntarnu terytoriju i počala rozryvaty mohylu. Pislya takyx vypadkiv duma vse ž znajšla hroši na budivnyctvo novoї ohoroži. 

Ne omynula misto i dyvna tendencija tyx rokiv – fotohrafuvaty mertvyx lyudej, jak žyvyx. Ce robylosya dlya toho, ščob zalyšyty pam'jat' pro lyudynu. A oskil'ky fotohrafija v toj čas sama po sobi bula predmetom kolekcionuvannya, to možna skazaty, ščo dlya lyudej ce bulo ščos' na zrazok suvenira. Osoblyvo často zberihaly na pam'jat' foto ditej, jaki pomerly nezadovho pislya narodžennya.

U staromu Kyjevi lyubyly vydovyščnyj poxoron. Napryklad, pislya žaxlyvoho vbyvstva 12-ričnoho učnya duxovnoho učylyšča Andrija Juščyns'koho u berezni 1911 roku. U vbyvstvi xlopčyka pidozryuvaly miscevoho jevreja Mendelya Bejlisa (pizniše sud prysyažnyx joho vypravdav. – Avt.). Lyudy, ščo pryjšly na proščannya, počaly byty po mistu jevreїv i їx ditej. Vže čerez pivroku kyjany perežyly pompeznyj poxoron rosijs'koho prem'jer-ministra Petra Stolypina, jakyj buv smertel'no poranenyj v Opernomu teatri. Natovpy lyudej projšly 6 km vid likarni Makovs'koho do Lavry.

"Sumna procesija, – pysaly hazety, – roztyahnulasya na kil'ka kvartaliv. Po vsyomu šlyaxu її proxodžennya, po obydva boky vulyc', v povnomu poryadku stojaly tysyači narodu. Balkony, vikna i navit' daxy budynkiv buly usijani narodom, jakyj provodžav procesiju. Bahato xto plakav. Po vsyomu šlyaxu proxodžennya buly rozstavleni vijs'ka, jaki viddavaly čest'".

Poxovaly Stolypina v Kyjevo-Pečers'kij lavri, bilya Trapeznoї cerkvy.

Biznes na skorboti

Poxoron lyudej v staromu Kyjevi buv duže dorohym. Ciny na poxovannya vstanovlyuvaly monopolisty poxoronnoї spravy, i čerez ce til'ky misce na kladovyšči obxodylosya v ričnu zarplatu čynovnyka serednyoї lanky. Napryklad, v elitnomu Askol'dovomu nekropoli u viddalenyx miscyax za misce braly 150-300 rubliv, v sučasnomu pereraxunku ce 28-45 tysyač hryven'! Jakščo ž rodyči pokijnoho xotily poxovaty joho bilya cvyntarnoї cerkvy, to їm dovodylosya vykladaty v try-čotyry razy bil'še. Mis'ka vlada podbala pro prostyx lyudej lyše na odnomu kladovyšči – Luk'janivs'komu. Tut bula postijna taksa na miscya – ne bil'še niž 25 rubliv (blyz'ko 10 tysyač hryven'), stil'ky ž koštuvala ustanovka marmurovoho xresta. Obov'jazkovo potribno bulo zaplatyty šče i za kopannya mohyl – v serednyomu 1-2 rubli (vid 600 do 1200 hryven'). Pravda, žebrakiv xovaly bezkoštovno, jakščo bulo misce na kladovyšči. Zaraz mis'ka cina na kopannya mohyl stanovyt' vid 115 do 800 hryven'. A os' misce dlya poxovannya na Bajkovomu kladovyšči može koštuvaty do 10 tys dolariv.

Nahadajemo, raniše novyny "Syohodni" povidomlyaly pro te, ščo u Kyjevi vidrestavrujut' visim unikal'nyx pam'jatok arxitektury Podolu. Sered ob'jektiv, jaki kardynal'no onovleno vže v cyomu roci, – budynok Petra I i budynok kupcya Apštejna.

Čytajte najvažlyviši ta najcikaviši novyny u našomu Telegram

Reklama

Reklama

Novyny partneriv

Zahruzka...

Novyny partneriv

Loading...