Holodomor
OČYMA šestyričnoї dytyny
Mykola Pavlovyč Onyščenko pid čas holodu 1932-1933 rokiv buv maloju dytynoju, jomu šče ne bulo 7 rokiv. Vin u detalyax pamjataje vražennya vid toho, ščo vidbuvalos', i točno zghaduje podiї tyx časiv. Potim počalas' vijna, i junakom joho vidpravyly do trudovyx taboriv Nimeččyny. Povernuvšys' v Ukraїnu, Mykola Pavlovyč zdobuv osvitu, stav holovnym ekonomistom Luhans'koho mašynobudivnoho zavodu, otrymav stupin' kandydata nauk, stav docentom, i protyahom bahatyox rokiv vykladav v Sxidnoukraїns'komu universyteti. My zustrilys' z Mykoloju Pavlovyčem u Nacional'nomu muzeї, aby vin rozpoviv svoju istoriju tyx časiv.

"Ja rozumiv, ščo ce pohano, ščo xtos' robyt' duže durne dilo"
Ja buv dytynoju. Meni bulo 6 rokiv 10 misyaciv. Ščo vidbuvajet'sya v "social'nomu" plani, ja šče ne rozumiv. Duže bahato čoho bulo nezrozumilo. Navit' koly ja buv vže školyar, pislya Holodomoru, koly u nas v seli počaly vidrizaty horody, i vid našoho horodu vidrizaly polovynu, i vona zarosla burjanom, ja spytav u materi - naviščo ce zrobyly? Vono ž prosto propalo, nixto ce ne vykorystovuje! Vona kaže: tak ce ščob u nas ne bulo čoho їsty, ščob my jšly v artel' i tam nam davaly їžu, a svoho ščob ničoho ne bulo.

Mykola Pavlovyč Onyščenko
svidok Holodomoru
Ja rozumiv, ščo ce pohano, ščo xtos' robyt' duže durne dilo. Ale ne bulo z čym porivnyaty. Dlya mene buv ves' svit - ce te, ščo je u nas v seli. Koly zabyraly xlib, i u nas zabraly vidro kukurudzy, ja spytav - xto ci lyudy? Meni skazaly: "Xiba ce lyudy? Ce pokyd'ky". Ce ti, xto u nas v seli buv v "komiteti bidnoty", v "kombyedi". Tam buly lyudy, jaki ne maly ani zemli, ani xliba - batraky, bajstryuky, nixto v seli їx ne považav, ce buly ne hospodari.
Vony staly načal'nykamy i mohly znuščatys' z lyudej, jaki vmijut' ščos' robyty (ne kažučy navit' pro tyx, koho nazyvaly "kulakamy" - їx vidpravlyaly v Sybir, v kolhospy). Ja rozumiv, ščo ce zlo, ščo vidbuvajet'sya ščos' pohane, ale zvidky roste korinnya, ja ne rozumiv.

"My vyrišyly, ščo, jak zakinčym školu, vtečemo za kordon i budemo žyty vil'nym žyttyam"
Ja zrozumiv, ščo vidbuvajet'sya, koly vže buv školyarem v Berdyans'ku. Todi vperše orhanizovuvaly FZO - Fabryčno-zavods'ki učylyšča. Včyly robočyx, bo buv brak kvalifikovanyx pracivnykiv. Syloju braly navčatysya tudy, mene takož zabraly. I dobre, ščo mij bat'ko todi buv instruktorom z šovkovodstva, mav pevnu vahu, i ja prodovžyv včytysya v školi.
V šostomu klasi vsix školyariv napravyly na mitynh. Misto Berdyans'k perejmenovuvaly na "Osypenko". (Polina Osypenko - kuxarka z Novospasovky, її navčyly vodyty litak-kukuruznyk). Berdyans'k - ce misto, jake maje svoju istoriju. Ja zrozumiv, ščo ce durist', perejmenovuvaty misto na imja kuxarky.
"V mene bula velyka fantazija - koly buv U vos'momu klasi, to zghurtuvav pjatyox xlopciv, i my vyrišyly, ščo, jak zakinčymo školu, to vtečemo za kordon i budemo žyty vil'nym žyttyam "
Ja zakinčyv do vijny 8 klasiv. V mene bula velyka fantazija - koly buv u vos'momu klasi, to zghurtuvav pjatyox xlopciv, i my vyrišyly, ščo, jak zakinčymo školu, to vtečemo za kordon i budemo žyty vil'nym žyttyam. I nevažlyvo, kym my budemo - zaroblyatymemo hroši, ščob jty dali, ščob bačyty svit, buty vil'nymy. Dvoje xlopciv vidsijalos', zalyšylys' Volodya, ja i Petro.
Pid čas vijny mene zaxopyly i vidvezly do Nimeččyny, i koly ja povernuvsya v Staropjatovo, vyjavylos', ščo Hladkova Volodyu nimci rozstrilyaly, bo koly vidstupaly, to vsix, xto mih služyty v armiї, rozstrilyuvaly. A Petro Mamčur potrapyv ne v Nimeččynu, a u Franciju. Buv des' pid Paryžem. Koly vin takož povernuvsya do Ukraїny, to skazav: davaj tikaty, jak domovylys'. V mene zalyšylas' maty ta dvoje malen'kyx divčat, i ja vidmovyvsya. A vin vtik čerez turec'kyj kordon, i bil'še ja joho ne bačyv i pro nyoho ne čuv.

"Koly na mene čiplyaly pioners'kyj halstuk, ja pamjatav: "Nema xliba, nema sala, bo sovyet'ska vlast' zabrala".
Mij dyad'ko, ridnyj brat mojeї materi, buv traktorystom. My todi vperše pobačyly traktor Fordson. Ja pamjataju, vin meni z polya xlib prynosyv i kazav: "Ce vid zajcya". Potim joho zabraly, jak voroha narodu, i rozstrilyaly. Tož ja buv vže ne "radyans'kym". V našomu seli dity pislya Holodomoru spivaly taky častušky:

"Nema xliba, nema sala,
Bo sovyets'ka vlast' zabrala".

Ja do cyx pir pamjataju cej viršyk. Ja vse ce bačyv i pamjatav. I koly na mene čiplyaly pioners'kyj halstuk, ja pamjatav: "Nema xliba, nema sala, bo sovyet'ska vlast' zabrala".

Najstrašniši časy Holodomoru
Najbil'š strašni - kinec' lyutoho i počatok bereznya (1933 rr - Prym.red). Koly vse zakinčylos' (їža - Prym.red), i lyudy staly masovo vmyraty. Stalo tepliše, meni dozvolyly vyxodyty na vulycyu, ščob mene ne zїly, a meni treba bulo jty v peršyj klas. Ja pišov podyvytys' školu. Vže bula loboda, brun'ky, ale my buly holodni strašenno. I ot, des' v travni, ja pryjšov do čotyryoxklasnoї školy i pobačyv kupku lajna, a tam - neperevareni zerna. I ja stojav i dumav, jak їx vykolupaty i zїsty. Ce ščob bulo zrozumilo, naskil'ky i buv holodnyj.
Maty hotuvala "kamsu", ale vona bula ne їstivna. Taka sobi solona, bez xliba, oladka. Kamsu treba bulo kovtaty nasyl'no. Ale vona bula kalorijna, i ce vryatuvalo nas vid smerti.
Bat'ko buv robitnykom u Berdyans'ku, prynosyv dodomu pajky. Maty z vysivok ta polovy pekla dlya mene i mojeї čotyryričnoї sestry taki sobi tverdi "halety". Vona trymala їx vysoko na polyci, aby my ne distaly, i ci halety buly todi taki smačni! Vže potim, koly navčavsya v Berdyans'ku, prosyv maty spekty taki halety znovu. A vona kaže: "Ty їx їsty ne budeš". A ja ne znav ničoho smačnišoho, niž ti halety. Maty spekla, a ja vidkusyv i zrozumiv, ščo naspravdi їsty ce nemožlyvo. A pid čas holodu ce bula taka smakota!
Holodomor zminyv lyudej. Ja pamjataju, jaki lyudy buly do cyoho. Spivaly, tancyuvaly. Bulo zrozumilo, ščo ukraїnciv peremohty nemožlyvo. Vony povstavaly. V našomu malen'komu seli bula artil', polovyna selyan tudy ne jšly, ne xotily. Naš susid - takyx nazyvaly "indyvidualy" - do samoї smerti ne uvijšov v artil'.
Ja dobre znaju vdaču, abo, jak kažut', mental'nist' nimciv, francuziv, holandciv, serbiv. V taborax bulo bahato druziv. (Pid čas vijny ta okupaciї, Mykola Onyščenko buv nasyl'no vidpravlenyj u trudovi tabory).
Ja znaju, ščo lyudy žyvut' tak, jaka v nyx mental'nist'. Tak ot, naša mental'nist', naše stavlennya do žyttya, do voli, do hidnosti, šče maje rozvyvatys'. My majemo ce rozumity i robyty tak, ščob naša nacija bula taka ž horda, jak francuzs'ka, nimec'ka, ta inši naciї, ščob žyty bahato i ščaslyvo. Xoča ščastya - ponyattya duže indyvidual'ne.





















SEGODNYA.UA