Ukraїns'ka pravda
Istoryčna pravda

Pro hahauziv – nevydymyx susidiv Ukraїny

Roman Kabačij _ Vivtorok, 4 veresnya 2018
Versija dlya druku

Tak naspravdi, hahauzy je ne lyše susidamy našoї deržavy, majučy svoju avtonomiju u skladi Moldovy, vony je odnym iz korinnyx narodiv Ukraїny (xoč poky ščo ce ne zatverdženo zakonodavčo), prožyvajut' u rozporošenni, za vynyatkom kil'kox sil bilya moldavs'koho kordonu poruč z Hahauzijeju.

Osnovna vidminnist' hahauziv vid їxnyoho tradycijnoho na syohodni otočennya – ce tyurkomovnyj, ale pry cyomu pravoslavnyj narod. V Ukraїni naraxovujet'sya їx bilya 30 tysyač, a zahalom u Bessarabiї (Moldova + pivden' Odes'koї oblasti Ukraїny) bilya 160 tys.

Najbil'š vidomym doslidnykom istoriї i kul'tury hahauziv v Ukraїni je Andrij Šabašov z Odesy, holova miscevoho čuvas'koho (!) tovarystva "Jultaš" (čuvaši tak samo tyurkomovni pravoslavni – R.K.).

Na nyoho dosyt' často posylajet'sya Ježy Xatlas, avtor vydanoї u Pol'šči majže 10 rokiv tomu knyhy "Hahauzija i hahauzy. Istorija ta sučasnist'". Šabašov faktyčno jedynyj ukraїns'kyj avtor, prysutnij u cij monohrafiї.

 Obkladynka knyhy "Hahauzija i hahauzy. Istorija ta sučasnist'"

Sama ž vona maje polidyscyplinarnyj xarakter, namahajučys' predstavyty pol's'komu čytaču specyfiku cyoho zahadkovoho narodu "v pihulci" – vid etnohenezu do sučasnyx social'nyx procesiv ta polityčnyx priorytetiv.

Ščo čytajemo? Jerzy Hatłas, Gagauzja i Gagauzi. Historia oraz współczesność, - Poznań: Biblioteka Uniwersytecka w Poznaiu, Instytut Wschodni UAM, 2009.

Dlya cyoho avtoru, kotryj jak doktor zaxystyvsya u Sxidnomu instytuti Universytetu Adama Mickevyča v Poznani, dovelosya pracyuvaty iz literaturoju ta džerelamy u kil'kox movax vidrazu – bolhars'kij, pol's'kij, rosijs'kij, rumuns'kij, turec'kij.

Najmenše u knyzi miscya znajšlosya dlya opysu material'noї ta duxovnoї kul'tury hahauziv, prote Xatlas kil'ka raziv pidkreslyuvav, ščo ne v tomu bačyv svoje zavdannya, i ščo vidpovidi na ci pytannya možna znajty u lehšomu dostupi deinde.

Knyhu podileno, okrim Vstupu i Zakinčennya, na 5 rozdiliv (nazvy umovno skoročuju): 1) Etnohenez; 2) Istorija na tereni Bessarabiї; 3) Elementy tradycijnoї kul'tury; 4) Zahal'ni vidomosti pro Hahauz'ku avtonomiju; 5) Dylemy hahauz'koї suspil'nosti: bahatokul'turnist' čy bahatoetničnist'.

U Vstupi osnovnu uvahu prydileno istoriohrafiї vidomostej i doslidžen' pro hahauziv, i tut nam bude cikavo diznatysya, ščo okrim ukraїnciv, rosijan, bolhar čy moldavan/rumun, sam avtor je daleko ne peršym polyakom, kotryj zacikavyvsya hahauzamy: do nyoho cyu problematyku doslidžuvaly v seredyni XX st. tyurkolohy z Jahellons'koho universytetu v Krakovi Tadeuš Koval's'kyj ta Vlodzimyež Zajončkovs'kyj, a na počatku XX st. Jan Gžegoževs'kyj zi L'vova.

Takož Xatlas zasterihaje, ščo pidxodytyme do hahauziv jak do etničnoї, a ne jak do nacional'noї menšyny, oskil'ky pol's'ka nauka pid ostannyoju rozumije spil'notu, kotra ototožnyuje svoju spil'nist' iz vlasnoju deržavoju ta maje svidomist' "vlasnoї istoryčnoї nacional'noї spil'nosti", todi jak etnična "ne ototožnyujet'sya iz narodom, zorhanizovanym u vlasnij deržavi" ta maje "svidomist' vlasnoї etničnoї spil'nosti".

Xoč cej pidxid dosyt' spirnyj, osoblyvo ščo stosujet'sya nacij bezderžavnyx, i v Moldovi hahauzy je narodom, nacional'noju menšynoju, dane doslidžennya kerujet'sya pol's'kym pryncypom.

Rozdil 1, prysvyačenyj problemi poxodžennya hahauziv ta їxnyoї nazvy, je odnym z najcikavišyx. Dostatnyo skazaty, ščo jak minimum turky, bolhary i navit' hreky vvažajut' їx "svoїmy".

Peršoju vidomoju bat'kivščynoju hahauziv, zvidky bil'šist' їx pereselylas' v Budžak, bula Dobrudža, rehion bilya zaxidnoho uzberežžya Čornoho morya, nyni podilenyj miž Bolharijeju i Rumunijeju.

Natomist' osnovni teoriї rozxodyat'sya v tomu, zvidky v Dobrudži hahauzy vzyalysya. Jakščo braty tyurks'ku versiju poxodžennya, to i vona dilyt'sya jak minimum nadvoje, a dvi ti šče nadvoje.

 Ohuzy VIII-IX st.

Foto: Halerey.Ykt.Ru

 

Abo hahauzy ce potomky polovciv (kumaniv) / abo ž uziv čy ohuziv, i pryjšly na Balkany "pivničnym šlyaxom", čerez nynišnyu Tavriju; abo ž hahauzy je potomkamy turkiv-sel'džukiv i pryjšly "pivdennym šlyaxom" z Anatoliї / abo hahauzy ce naslidok vymišannya dvox xvyl' tyurkiv z pivdnya – osmans'koї i peredosmans'koї iz najstaršoju, prybuloju z pivnoči.

U Moldovi najčastiše prytrymujut'sya teoriї pohodžennya cyoho etnosu vid ohuziv, kotri maly pryjnyaty xrystyjanstvo v XI-XII st. vid rusyniv, a nastupno pereselytysya na Balkany.

Natomist' u Bolhariї populyarni, jakščo ne skazaty dominujuči, versiї pro bolhars'ke poxodžennya: movlyav, ce čysti bolhary, kotri pid vplyvom osmans'koho panuvannya poturčylysya.

Čomu ne poturčylysya inši bolhary, ščo žyly bilya nyx, a navit' poruč z nymy pereїxaly v Budžak i tam tak samo rozdil'no žyly, pojasnyty bolhars'kym naukovcyam važče.

Popry ce, jak vyselencyam z bolhars'koї etničnoї terytoriї hahauzam duže často dovodylosya sebe nazyvaty bolharamy (prymirom, na Kavkazi), i faktyčno til'ky na tereni Budžaku vony staly sebe vyrazno vyokremlyuvaty jak hahauziv. Rumuns'kyj doslidnyk S. Heorhesku vyviv teoriju hrec'koho poxodžennya hahauziv; za neju vony pryjšly z Maloї Aziї, de perejnyaly turec'ku movu, zberihšy hrec'ku u bohoslužinnyax.

Do malonaukovyx teorij vidnosyt' Ježy Xatlas ideї vyznaty hahauziv abo naščadkamy protobolhar, abo mišanynoju etnosiv, jaka sklalasya vže v Dobrudži z voloxiv, hrekiv, venecijciv i henuezciv, a prote ci teoriї takož vysuvajut'sya.

 Terytorija Dobrudži

Foto: Vikipedija

 

Rozdil 2 prysvyačeno istoriї rozselennya i vkorinennya hahauziv u Bessarabiї, vid počatkiv peršyx pereselenciv naprykinci XVIII – poč. XIX st. i do časiv avtonomiї u skladi Moldovy.

XIX stolittya ne bulo lehkym dlya cijeї lyudnosti – treba bulo často žyty v zemlyankax, dovho jty do zemlerobstva, nadajučy perevahu skotarstvu, neridko pid čas vojen z Tureččynoju častyna musyla pereselyatysya za liniju frontu vslid za rosijanamy toščo.

Naprykinci stolittya okremyx hospodariv vže možna bulo vvažaty zamožnymy. Na počatku XX st. pislya rosijs'ko-japons'koї vijny ta revolyuciї 1905 r. vidbulosya kil'kadenne i prydušene caratom Komrats'ke povstannya, skerovane na podolannya malozemellya.

V I svitovij vijni na boci Rosiї vojuvalo 15 tys. pryzvanyx hahauziv. Mižvojenne dvadcyatyriččya v Rumuniї dlya hahauziv mynulo dosyt' skladno. Jak pyše Xatlas, iz nacional'nyx menšyn Bessarabiї lyše nimci i polyaky spryjnyaly rumuns'ke panuvannya pozytyvno, rešta – nepryxyl'no, počynajučy z nespryjnyattya rumunizaciї i zakinčujučy ekonomičnymy buntamy.

Prote často ne pomičajut'sya i pevni pozytyvy – navčannya molodi v universytetax Rumuniї i Tureččyny, vydannya vlasne v 1934 r. praci o. Mixaїla Čakira "Istorija hahauziv Bessarabiї", napysanu hahauz'koju movoju rumuns'kym alfavitom. Nad cijeju knyžkoju Čakir pracyuvav 40 rokiv.

Perturbaciї, po’vyazani iz aneksijeju Bessarabiї Radyans'kym Sojuzom, povernennya Rumuniї v 1941 r. i ostatočne pryjednannya do SRSR pislya II svitovoї vijny, jak i dlya kožnoho narodu cijeї častyny Jevropy, mynaly trahično.

Pryčomu jakščo pro rumuns'ki represiї i ekzekuciї napysano čymalo, to pro radyans'ki ne nadto. Osoblyvo ž zamovčujet'sya holod 1946-1947 rr., kotryj zabrav bilya 10% žyteliv Budžaku; lyše v 2007 r. v Komrats'komu pedahohičnomu koledži bulo provedeno konferenciju na cyu temu, učasnyky jakoї zvernulysya do vlastej avtonomiї pro vidkryttya pam’jatnyka žertvam holodu.

Nevelykyj pam’jatnyk postavleno na cvyntari u seli Bešalma, a takož z ukraїns'koho boku kordonu na cvyntari v s. Vynohradivka (Kurču).

 Pamjatnyk žertvam holodu v Tomaї poblyzu Bešalmy

Foto: Gagauzinfo.md

 

Kolektyvizacija ta rozkurkulennya pryzvely takož do vyvezennya v nič na 6 lypnya 1949 r. vhlyb SRSR bilya 200 hahauz'kyx rodyn. Okremi rodyny ryatuvalysya vtečeju na Donbas.

Xruščovs'ka vidlyha umožlyvyla korotkočasovyj, z 1958 po 1961 r. precedent navčannya 14,5 tys. ditej hahauz'koju movoju, na osnovi rosijs'koї abetky. Eksperyment buv vyznanyj za nevdalyj, a vidtak z 1961 r. navčannya hahauz'koї molodi bulo perevedeno na rosijs'ku.

Takož pry Xruščovi vidkynuto ideju stvorennya bolhars'ko-hahauz'koї avtonomiї z kil'kox rajoniv URSR ta MRSR zi stolyceju v Bolhradi (cyu ideju vysuvav, za slovamy Xatlasa, "odyn iz vyznanyx specialistiv, ščo zajmalysya hahauzamy, I.Mešeryuk").

Na moment horbačovs'koї perebudovy ne vyxodylo žodnoї hazety, žodnoї radio čy teleprohramy hahauz'koju. Pry cyomu v 1989 r. 91,2% moldavs'kyx hahauziv nazyvalo ridnoju hahauz'ku movu.

Nacional'ne vidrodžennya v Hahauziї, stvorennya avtonomiї ta vidnosyny z Kyšynevom ce šče odyn z najcikavišyx momentiv u knyzi. Avtor duže detal'no rozpovidaje, jak musyly oberežno dijaty kerivnyky Moldovy, aby ne dopustyty prydnistrovs'koho scenariju v Hahauziї, i jak musyly balansuvaty hahauz'ki lidery, aby їx naselennya (nastavlene prokomunistyčno i prorosijs'ko) ne zvynuvačuvalo u kolaboraciї z Kyšynevom, a tež namahatysya rozvyvaty avtonomiju rynkovym šlyaxom.

Razom z tym hahauzy utrymuvaly postijni zv’jazky z Tyraspolem, a tež z hahauz'kymy i bolhars'kymy orhanizacijamy v Ukraїni, u jakij vony vbačaly bil'šoho zaxysnyka їxnix interesiv.

Do slova, sama hahauz'ka avtonomija, Hahauz Jeri ne mala staloї i jedynoї kompaktnoї terytoriї: na moment її stvorennya avtomatyčno do neї uvijšly hromady, de hahauz'ke naselennya skladalo bil'še polovyny, tam de їx menše, mav vyrišuvaty plebiscyt.

U rezul'tati terytorija skladalasya iz dvox bil'šyx šmatkiv (pivničnyj, stolyčnyj, z mistamy Komrat i Čadyr-Lunha, i pivdennyj, z mistom Vulkanešty, a takož dvox okremyx hromad u moldavs'kij terytoriї).

Zghodom odna z hromad vyjšla z avtonomiї. Hahauz Jeri movoju cyfr to try mista i 29 sil. Z 2003 r. avtonomiju zatverdženo Konstytucijeju Moldovy.

Foto: Accent TV

 

Mižnarodni zv’jazky Hahauziї zvodyat'sya do prysliv’ja "xoroše telyatko dvi matky sse": ce i tyurkomovni narody, jak Tureččyna (tam včyt'sya čymalo molodyx hahauziv u vyšax), Azerbajdžan, Tatarstan, jak i polityčna orijentacija na Kreml' i na prorosijs'ki syly v Ukraїni.

Prote vykorystannya miscevymy komunistamy postraxiv Rumunijeju i jevropejs'kymy zminamy nazahal spovil'nyuvaly ekonomičnyj rozvytok kraju. Okremyj napryamok ce zv’jazky z Bolharijeju.

Avtor pyše pro festyval' hahauz'koї kul'tury v Ukraїni, provedenyj 2007 r. v s. Kubej (Bolhrads'kyj r-n), u jakomu vzyaly učast' jak kolektyvy z avtonomiї, tak i z hahauz'kyx sil Odeščyny: vlasne Kubeja (do dekomunizaciї Červonoarmijs'ke, žyvut' takož bolhary), Oleksandrivka, Vynohradivka ta s. Kotlovyna (stara nazva Bolboka, Renijs'kyj r-n).

Rozdil 3, prysvyačenyj material'nij tradycijnij kul'turi hahauziv, maje 10 storinok i perevažnym čynom zvodyt'sya do pokazannya riznyc' miž kul'turoju hahauziv i їx najblyžčyx susidiv – bolhar.

Z cikavoho možna zaznačyty, ščo zi zbahačennyam okremyx hahauz'kyx rodiv hospodar musyv buduvaty na obijsti dvi xaty – odnu krašču pid nazvoju "ev", "dlya hostej", i inšu, "kuxnyu", de žyla vlasne rodyna.

Jak i v ukraїns'kij tradyciї, pry bat'kivs'kij xati zalyšavsya menšyj syn. Bahatši xaty duže sxoži do bolhars'kyx, z dovhoju verandoju pidpertoju kolonamy uzdovž xaty.

 Hahauzy

Foto: Islam v Ukraїni

 

4-j rozdil prysvyačeno zahal'nym vidomostyam pro Hahauz Jeri, avtonomiї v skladi Moldovy. Okrim toho, ščo bulo skazano vyšče, možna dlya šyršoho ujavlennya detalizuvaty okremi dani. Avtonomija skladaje 1837,9 km, ce 5,4% vid terytoriї Moldovy. Stolyceju je misto Komrat, zasnovane 1750 r.

Holovoju avtonomiї je baškan, ščo obyrajet'sya zahal'nym holosuvannyam na 4 roky. Tak samo na 4 roky obyrajet'sya parlament Xalk Toplyušu, čyslom v 35 deputativ.

Prapor Hahauziї maje try smuhy: synyu (z tryoma zirkamy), bilu ta červonu v proporcijax 3:1:1. Herb Hahauziї nahaduje herby respublik za radyans'kyx časiv: snopy kolossya obvyti stričkamy prapora, obijmajut' ščyt iz soncem, ščo sxodyt', nahori try zirky.

Himn Hahauziї "Tarafym" (ukr. "Mij kraj") buv napysanyj v 1995 r., i samymy hahauzamy malo znanyj, bil'še vidoma pisnya na slova poeta i publicysta Zaneta Todura "Nacional'nyj himn Hahauziї" (1990).

Oficijnymy movamy je, jak možna zdohadatysya, hahauz'ka, moldavs'ka i rosijs'ka, pro ščo Ježy Xatlas pyše tak: "U dijsnosti, osoblyvo v mistax Hahauz Jeri dominuje rosijs'ka mova, značno ridše možna počuty hahauz'ku, i til'ky sporadyčno moldavs'ku".

Hahauz'ka mova vžyvajet'sya u dvox dialektax – central'nomu, u pivničnomu anklavi, i pivdennomu, v anklavi bilya Vulkanešty. Pry cyomu hahauz'koju movoju, na vidminu vid rosijs'koї i moldavs'koї, ne ukladajut'sya žodni oficijni dokumenty.

Na moment napysannya knyhy z 56 serednix i počatkovyx škil u žodnij ne velosya navčannya hahauz'koju movoju. Na Komrats'komu universyteti ("speršu cej vyš nahaduvav radše zvyčajnu himnaziju", pyše Xatlas) vykladalosya na počatkax hahauz'koju i bolhars'koju movoju, prote na 2008 r. vse vykladannya na 4 fakul'tetax zvedeno do rosijs'koї, xoč čyslo studentiv značno vyroslo – do 2,6 tys. osib, v tomu čysli z Tureččyny.

 Prapor Hahauziї

Foto: Zakarpattya onlajn

 

Okrim danyx zi sfery kul'tury, oxorony zdorov’ja ta osvity, cikavymy je ekonomični ocinky Hahauziї, xoč pro nyx avtor pyše jak pro "najmenš doslidženi dilyanky funkcionuvannya Hahauz Jeri".

Na 2001 r. promyslovist' Hahauziї vynosyla 2,3% vid zahal'nomoldavs'koї. Osnovoju hospodarčoї dijal'nosti je vynorobstvo (na 2001 r. eksport vyna prynis 54% doxodu, zerna 22,5%). V Hahauziї isnuje na radyans'kyx zasadax jedynyj u Moldovi kolhosp, u s. Kypčak, čymalo kolhospiv prosto zminylo typ hospodaryuvannya na akcionernyj.

Rozdil 5, nazva jakoho u teoriї zvučyt' dosyt' skladno (dyv. počatok statti – R.K.), na praktyci javlyaje soboju sociolohične doslidžennya na bazi s. Kirsovo na pivden' vid Komratu.

Cya dosyt' velyka hromada skladalasya dovhyj čas z dvox častyn – bolhars'koї i hahauz'koї, z okremymy cvyntaryamy i navit' kolhospamy.

Osnovnym vysnovkom rozdilu je styrannya totožnisnyx kordoniv, predstavnyky obox narodiv hovoryat' perevažno rosijs'koju, na protyvahu do susidnyoї Bešalmy, perevažno hahauz'koї i etnično i movno.

Okrim osnovnyx rozdiliv, u knyzi prysutnye Zakinčennya (jak osnovni vysnovky – R.K.), dodatky iz oficijnymy dokumentamy, biohrafičnyj dovidnyk najbil'š vidomyx dijačiv hahauz'koї kul'tury i polityky, anhlomovna anotacija ta spysok bibliohrafiї ta džerel.

Ježy Xatlas sxylyajet'sya do toho, aby taky vvažaty hahauziv Moldovy ta prylehlyx do nyx hahauziv Odeščyny za okremyj narod, oskil'ky vony takym sebe jak minimum ujavlyajut' i počuvajut'.

Pryklad Kirsova ta isnuvannya v avtonomiї inšyx menšyn (v tomu čysli dijal'nosti 170 hromads'kyx orhanizacij) pokazuje, ščo suspil'stvo Hahauziї rozvyvajet'sya u napryamku styrannya etničnyx riznyc', i tut dlya joho konsolidaciї potribna volya kerivnyctva v Komrati, jake radše ne sxyl'ne do nepopulyarnyx ale potribnyx rišen', xoč by u sferi zberežennya hahauz'koї movy.

Bahato v čomu Hahauzija je zakrytoju do zovnišnix vplyviv i zv’jazkiv. Samoho Xatlasa zatrymaly v 2006 r. pid čas vyboriv baškana Hahauziї, koly vin pryїxav vidvidaty muzej hahauz'koї kul'tury u s. Bešalma, - predstavnyky narodiv JeS spryjmalysya jak emisary, ščo pryїxaly dyktuvaty rezul'tat vyboriv.

Prorosijs'kist' hahauziv bula rokamy budovana na antyrumuns'komu straxu, ščo dozvolyalo kerivnykam avtonomiї manipulyuvaty naselennyam, zalyšajučy status kvo, a peredusim finansovi potoky ta nevyznačenoho xarakteru stosunky iz Prydnistrov’jam ta Moskvoju.

Oskil'ky moldavs'ki hahauzy majut' tisni kontakty z ukraїns'kymy, a telebačennya z Komratu, jake translyuje jak miscevyj kanal, tak i rosijs'ki, tež možna zlovyty i na terytoriї Ukraїny, prorosijs'ke hetto cijeї menšyny, u jake vona sama sebe zaprovadyla, je problemoju ne lyše dlya jevrointehraciї Moldovy, a j dlya reformuvannya hromad u pivdennij Odeščyni.

Narazi ž, možemo lyš rozvodyty rukamy, čytajučy novyny, ščo v Bolhradi všanuvaly učasnykiv operaciї "Dunaj" – napadu 5 kraїn Varšavs'koho dohovoru na Čexoslovaččynu v 1968 r., i pytaty sebe, čy ž ce v našij kraїni vidbuvajet'sya.



Temy: Moldova, Ukraїna, Rumunija, Bolharija, Odeščyna, hahauzy, etnosy, knyžky, knyhy



AVTORYZACIJa
Dlya avtoryzaciї vykorystovujte ti sami imja i parol', ščo i dlya komentuvannya publikacij na "Ukraїns'kij pravdi".


UVIJTYVIDMINYTY
Jakščo vy novyj čytač, bud' laska, zarejestrujtes'
Zabuly parol'?
Vy možete uvijty pid svoїm akauntom u social'nyx merežax:
Facebook   Twitter