Ukraїns'ka pravda
Istoryčna pravda

"Molytva za vladu". Knyžka pro te, jak ukraїnci opikuvalysya jevrejamy

Oleksandr Zinčenko _ Sereda, 28 lyutoho 2018
Versija dlya druku

Jakščo duže korotko, cya knyžka – pro te, jak ukraїnci opikuvalysya jevrejamy i vbyvaly jevreїv. Pry čomu vidpovidal'nist' za vbyvstva bula pokladena same na tyx ukraїnciv, xto opikuvavsya jevrejs'koju spravoju v Ukraїni.

Ščo čytajemo? Knyha Henri Abramsona "Molytva za vladu. Ukraїnci ta jevreї v revolyucijnu dobu 1917-1920" - Kyїv, "Dux i Litera", 2017.

 

Sam Henri Abramson stverdžuje, ščo cya knyžka doslidžuje nadzvyčajnu nevdaču. Dosvid tvorennya jevrejs'koї nacional'noї avtonomiї za časiv UNR – buv dosvidom "peršoho povnoho zadovolennya jevrejs'kyx nacional'nyx vymoh". Ukraїns'ki jevreї v UNR "otrymaly taki pryvileї menšyny, ščo navit' perevažaly podibni prava menšyn u Zaxidnij Jevropi ta Ameryci".

"Medovyj misyac'" miž ukraїncyamy i jevrejamy v UNR tryvav rik. Potim "ščos' pišlo ne tak". Jakščo u 1917 roci istoryky naraxovujut' 63 antyjevrejs'ki pohromy, u 1918 – 46, to u 1919 roci fiksujut' 1172 pohromy.

Proskurivs'kyj pohrom

15 lyutoho 1919 roku počynajet'sya odyn iz najstrašnišyx antyjevrejs'kyx pohromiv toho času. Vnoči miscevi bil'šovyky pidijmajut' povstannya proty Dyrektoriї. 22-ričnyj otaman Ivan Semesenko bukval'no za paru hodyn prydušyv sprobu povstannya.

Zdavalosya, Proskuriv može myrno spaty pislya kil'kox hodyn nespokoju i šalenoї strilyanyny. Ale ce bula korotka peredmova do rizanyny.

Proskuriv. Stara poštivka

Ivan Semesenko razom iz svoїm zahonom prybuvaje do Proskurova na samomu počatku misyacya. 6 lyutoho Semesenko vydaje nakaz, jakyj obicyav malo dobroho miscevym meškancyam:

"Proponuju naselennyu prypynyty svoї anarxični vybuxy, bo z vamy u mene dosyt' syl borotysya; ce bil'še vsyoho zauvažuju žydam".

Jak zaznačaje Henri Abramson, Semesenko buv pravyj v tomu, ščo v misti dijsno velasya dijal'nist' proty Dyrektoriї. Ale taka dijal'nist' bula minimal'no pov’jazana iz jevrejs'koju hromadoju Proskurova.

Miscevyj bil'šovyc'kyj oseredok obrav Proskuriv miscem počatku povstannya, jake malo oxopyty usyu Podil's'ku huberniju. Bil'šovyky buly perekonani, ščo povstannya vmyt' pošyryt'sya Podillyam.

Vyhlyadaje na to, ščo Semesenko zazdalehid' dovidavsya pro plany zakolotnykiv.

Nastaje 15 lyutoho. Vidrazu po opivnoči bil'šovykam vdajet'sya zahituvaty vojakiv 15-ho Bilhorods'koho ta 8-ho Podil's'koho polkiv, ščo kvartyruvaly u Proskurovi, rozpočaty povstannya i napasty na inši vijs'kovi z’jednannya, ščo rozmistylysya u ešelonax poblyzu stanciї.

Lojal'ni do Dyrektoriї syly za kil'ka hodyn vščent rozbyvajut' syly zakolotnykiv. Miscevyx meškanciv vnoči rozbudyla šalena strilyanyna. Ale burxlyva nič prynesla čudovyj i spokijnyj ranok.

Mistom proletily čutky, ščo vid pohromiv Proskuriv vryatuvalo davnye blahoslovennya xasyds'koho rebe.

Semesenko zvynuvatyv u počatku povstannya miscevyx jevreїv. Vlaštuvav svyatkuvannya peremohy i v suprovodi orkestru paraduvav holovnoju vulyceju mista. Rivno o druhij dnya soldaty rozijšlysya u pošukax jevreїv. Počavsya pohrom. 

 Žertvy Proskurivs'koho pohromu

Buv šabat. Bahato xto vidpočyvav vdoma pislya obidu. Svidčennya peredajut' kryvavi podrobyci rizanyny:

"V budynku Blexmana vbyto šistyox osib; v odnijeї lyudyny vid udaru holova rozkololasya nadvoje".

Dexto z ukraїnciv namahavsya zupynyty rozpravu.

Čolovik na prizvyšče Kočerovs'kyj vybih na vulycyu, vxopyv dytynu, jaka tikala vid pohromnykiv i namahavsya zupynyty їx krykom: "Xrystyjany, ščo ž vy robyte?!" Joho razom iz dytynoju vbyly na misci.

Sered pohromnykiv buv i vidstupnyk – jevrej, ščo zminyv prizvyšče Raxman na Raxmenenka. Svit časom ne je čorno-bilym.

Proskurivs'kyj pohrom tryvav try hodyny. Pro zvirstva v misti Dyrektoriju povidomyv ukraїns'kyj komisar Taranovyč.

Dyrektorija švydko vidreahuvala telehramo iz vymohoju prypynyty zvirstva.

Otaman Ivan Semesenko na ližku u proskurivs'kij likarni

Semesenko nakazav prosurmyty syhnal na zbir. Pohrom prypynyvsya.

Pyšut', ščo proskurivs'kyj pohrom buv netypovym: duže žorstokym, z velykoju kil'kistyu vbyvstv.

Lyše try inši iz zadokumentovanyx pohromiv buly nastil'ky ž kryvavymy.

Semesenko nibyto vydav nakaz same vbyvaty i napolyahav, ščob soldaty utrymuvalysya vid hrabunku.

Za try hodyny pohromu u Proskurovi vbyly majže 1500 osib – 10% jevrejs'koho naselennya mista.

Masštab nasyl'stva u ci roky t'myanije til'ky na tli piznišyx katastrof XX stolittya: pohromy 1919 roku zabraly majže 31 tysyaču žyttiv. Zahal'nu kil'kist' žertv antyjevrejs'kyx pohromiv protyahom 1917-20 rokiv ocinyujut' u 50-60 tysyač.

Ščos' pišlo ne tak

Semesenka potim rozstrilyajut' pid Čortkovym. Dostemenno nevidomo za jakyx obstavyn i za jakymy same zvynuvačennyamy. Ce buv lyše odyn iz epizodiv u potužnij xvyli nasyl'stva, jaka proneslasya tryoma pryfrontovymy hubernijamy: Podil's'koju, Volyns'koju i Kyїvs'koju.

Prote istorija Ukraїns'koї revolyuciї počalasya iz sproby nalahodyty spivžyttya miž jevrejamy i ukraїncyamy. 

Knyha Henri Abramsona "Molytva za vladu. Ukraїnci ta jevreї v revolyucijnu dobu 1917-1920"  

Na ukraїns'kyx zemlyax žyly 60% usix jevreїv Rosijs'koї imperiї. Ce – 17% usix jevreїv svitu.

Jevrejs'ke naselennya Palestyny todi ocinyuvaly pryblyzno u 60 tysyač, v Ukraїni meškalo majže 2 mil'jony jevreїv – u 30 raziv bil'še.

Spalaxy nasyl'stva stosovno jevrejs'koї menšyny vidbuvalysya za časiv Xmel'nyččyny u seredyni XVII stolittya.

Nastupnyj spalax nenavysti vybuxaje u 1768 roci pid čas povstannya Ivana Honty. A potim – majže 120 rokiv vidnosnoho spokoju.

Pislya vbyvstva u berezni 1881 roku Oleksandra II antyjevrejs'ke nasyllya staje tryvožnym symptomom na ukraїns'kij etnolinhvistyčnij terytoriї.

Kil'kist' jevreїv, ubytyx u pohromax, u 1881-84 rokax oblikovuvalasya desyatkamy, u 1903-06 rokax – tysyačamy, u 1919 – desyatkamy tysyač.

Pislya reform Oleksandra II ščos' zminylosya u stosunkax miž ukraїncyamy i jevrejamy, ščo pryzvelo do vybuxu konfliktu.

Reformy 1860-x rokiv u Rosijs'kij Imperiї prymusyly švydše ruxatysya tektonični plyty suspil'stva. Systema rozbalansuvalasya i bula pryrečena na kryzu.

Menšyny často vykorystovujut' nezajnyati bil'šistyu ekonomični niši. Menšyny musyat' buty bil'š mobil'nymy i bil'š aktyvnymy za bil'šist'. I ce dlya nyx ne zavždy dobre zakinčujet'sya.

Na rubeži XIX ta XX stolit' ukraїnci lyšajut'sya perevažno selyans'koju nacijeju. Mista zrostajut' zavdyaky aktyvnosti menšostej. Za 20 rokiv vid 1897 do 1917 naselennya Kyjeva zbil'šylosya u dva razy – z 247 tysyač do pivmil'jona meškanciv.

Za ce dvadcyatylittya kil'kist' velykorosiv u Kyjevi podvoїlasya, jevreїv – potroїlasya. Kil'kist' ukraїnciv zbil'šylasya na 60%. Mista Ukraїny často peretvoryuvalysya na rosijs'ko-pol's'ko-jevrejs'ki ostrovy posered ukraїns'koho morya.

U tomu ž Kyjevi u 1917 roci ukraїnciv bulo blyz'ka 16%. Jevreїv u stolyci UNR bulo troxy bil'še – majže 19%. Polovynu kyїvs'koho naselennya skladaly rosijany. Same takyj nacional'nyj sklad dozvolyav todišnim dotepnykam nazyvaty UNR – respublikoju bez stolyci.

Ukraїnci v Kyjevi u 1897 roci – ce perevažno robitnyky (42%), službovci (23%) ta prysluha (15%).

Jevreї u Kyjevi – ce nasampered pidpryjemci (majže 30%), službovci (27%) ta predstavnyky "vil'nyx profesij" (12,6%).

Ale taka sytuacija stosuvalasya Kyjeva. Zahal'na sytuacija značno riznylasya vid kyїvs'koї.

73% ukraїnciv u Rosijs'kij imperiї u 1897 roci buly zajnyati u sil's'komu hospodarstvi, troxy bil'še 10% - perebuvaly na deržavnij službi.      

Natomist' jevreїv majže ne bulo v sil's'komu hospodarstvi (menše 3%), bil'šist' pracyuvala u promyslovosti (35,47%) ta zajmalasya torhivleju (majže 30%), 16,55% jevrejs'koho naselennya – perebuvaly na deržslužbi.

97% sil's'koho naselennya Ukraїny buly ukraїncyamy. U mis'komu prostori dominuvaly abo jevreї, abo rosijany. U dejakyx mistax "policija i vsi uryadnyky z robitnykamy buly jevrejamy".

Pry čomu polovyna vsix jevreїv buly pysemnymy, a sered ukraїnciv – lyše 20%.

 Henri Abramson

Dynamični ekonomični i suspil'ni zminy počatku XX stolittya ne mohly ne spryčynyty konfliktu. Tut buv namišanyj vybuxovyj koktejl' z riznyx pryčyn, takož i sociokul'turnyx.

Henri Abramson pyše pro zamknenist' i samodostatnist' jevrejs'koї kul'tury na ukraїns'kyx terenax:

"Razom iz tryvaloju ta sumnoju istorijeju peresliduvannya ce zmušuvalo jevreїv stavytysya do nejevreїv iz pidozroju, a časom i z prezyrstvom. (…)

Navedu lyše odyn pryklad: rankova liturhija vklyučaje blahoslovennya z vyslovlennyam vdyačnosti za te, ščo "ne narodyvsya ne jevrejem".

Isnuje bahato talmudyčnyx pojasnen', ščo roblyat' molytvu pryjnyatnišoju dlya sučasnoho spryjnyattya, ale jmovirno, ščo peresičnyj jevrej z Ukraїny rozumiv ci slova dovoli bezposerednyo i pryamolinijno".

Požyvne seredovyšče iz vzajemnoї nedoviry, uperedžen', superečnosti ekonomičnyx interesiv i social'nyx rolej na počatku XX stolittya bulo prypravlene čornosotennoju propahandoju.

Vijna ž zavždy pryzvodyt' do moral'noї dehradaciї suspil'stv.

Ne vystačalo iskry.

"Medovyj misyac'"

Revolyucija pryzvela do zminy rolej. Ukraїnci počaly prymiryaty na sebe rol' hospodarya na svoїj zemli. Z ob’jekta impers'koho kolonializmu ukraїnci peretvorylysya na sub’jekt. Velykorosy iz zdyvuvannyam znajšly sebe v novij roli nacional'noї menšosti.

Ukraїnci staly vladoju. I musyly vzyaty pid svoju opiku i zaxyst i rosijan, i polyakiv, i jevreїv.

Lidery Ukraїns'koї revolyuciї rozumily važlyvist' mižnacional'nyx vzajemyn u respublici. Spočatku bulo stvoreno vidpovidne Heneral'ne sekretarstvo, a potim – okremi ministerstva.

Peršyj sklad peršoho uryadu UNR

 U centri nyžnyoho ryadu - Holova Sekretariatu Volodymyr Vynnyčenko, pravoruč vid nyoho - heneral'nyj seretar mižnacional'nyx sprav Serhij Jefremov

 

Dejaki ukraїns'ki polityky pryjnyaly jevrejs'ku avtonomiju za polityčnu platformu šče do toho, jak na neї prystaly sami jevrejs'ki partiї.

Ukraїns'ka polityčna dumka počatku XX stolittya sformuvalasya pid vplyvom Myxajla Drahomanova i vyrazno ruxalasya do harmonijnoї spivpraci z nacional'nymy menšynamy.

Myxajlo Hruševs'kyj, jak istoryk prydilyav bahato uvahy tysyačolitnij jevrejs'kij prysutnosti v Ukraїni. Jak holova Ukraїns'koї Central'noї Rady Hruševs'kyj vidstojuvav tolerantnyj pidxid do menšyn.

Polityčne kerivnyctvo Ukraїns'koї revolyuciї usvidomlyuvalo neobxidnist' porozuminnya iz jevrejs'kym naselennyam, a radykal'niši holosy zalyšalys' led' čutnymy. Entuziazm peršyx misyaciv revolyuciї pryhlušav bud'-jaki antysemits'ki holosy.

Henri Abramson vyriznyaje try holovni pryčyny ukraїns'koї pidtrymky jevrejs'koї avtonomiї.

Po-perše, utopični ujavlennya socialistiv pro demokratyčnyj raj, u jakomu robitnyči klasy vsix nacij pracyuvaly b u harmoniї nad pobudovoju demokratyčnoho socialistyčnoho majbutnyoho.

Po-druhe, perevažno selyans'kym ukraїncyam brakuvalo vlasnoї buržuaziї.

 Volodymyr Vynnyčenko

Henri Abramson cytuje Volodymyra Vynnyčenka, peršoho holovu peršoho uryadu UNR:

"…treba tysyači dosvidčenyx, osvičenyx i nacional'no-svidomyx lyudej, ščob nymy zasadyty vsi uryadovi posady, vsi instytuciї, počynajučy z ministerstv i kinčajučy pysarčukamy v kancelyarijax.

De ž vony ti lyudy, de vony mohly vzyatysya, koly my ne maly svojeї školy, koly ne maly nijakoї možlyvosti maty svoju masovu intelihenciju, z jakoї možna bulo b vybraty tyx i dosvidčenyx, osvičenyx i nacional'no-svidomyx lyudej.

Nu, xaj by šče na ministriv vystačylo, - a dali?"

Dysbalansy u osviti i sferi ekonomičnoї zajnyatosti vzajemno dopovnyuvaly ukraїnciv i jevreїv, i pidštovxuvaly do spivpraci.

Ukraїnci takož rozumily, ščo bil'šist' polyakiv i velykorosiv svoї pohlyady spryamovuvaly na zaxid, čy pivnič, do svoїx metropolij. V svoїx deržavnyc'kyx aspiracijax polyaky ta rosijany ne buly takymy pryxyl'nymy do ideї ukraїns'koї respubliky, jak jevreї.

Jevreї ž lyšalysya menšynoju, de b vony ne žyly. A tomu bažaly vstanovyty dobri vidnosyny iz ukraїns'koju vladoju.

Narešti, jevrejs'ka nacional'na avtonomija sproščuvala Central'nij Radi vzajemyny iz Tymčasovym uryadom v Peterburzi. Taki diї UCR "vbyvaly dvox zajciv": zneškodžuvaly zanepokojennya Peterburha doleju menšostej ta peretyahuvala pryxyl'nist' menšostej na ukraїns'kyj bik.

Istorija stvorennya jevrejs'koї nacional'noї avtonomiї v UNR zasluhovuje na okremyj rozšyrenyj material, niž kil'ka abzaciv u knyžkovomu ohlyadi.

Tomu tut – lyše mozaїka cikavyx faktiv, jaki zghaduje Henri Abramson u svoїj knyžci.

Rizni jevrejs'ki polityčni partiї maly rizne bačennya svojeї učasti v ukraїns'komu polityčnomu žytti. Sionisty pobojuvalysya, ščo zaanhažovanist' do ukraїns'koho proektu vidvolikatyme syly i uvahu vid stvorennya vlasnoho proektu u Palestyni. Jevrejs'ki antyklerikaly z Bundu postijno sperečalysya iz sionistamy. Jevrejs'ki socialisty ne zavždy pohodžuvalysya pracyuvaty iz jevrejs'kymy ne-socialistamy.

Vlitku 1917 roku u Malij Radi – postijno dijučomu protoparlamenti – jevrejs'ki partiї maly čvert' misc': 50 z 199. Vony buly podileni miž 5 jevrejs'kymy partijamy: sionistamy, Bundom, Farejnikte, Poalej-Cion ta Folkspartej.

U Kyїvs'kij mis'kij dumi vlitku 1917 roku ukraїns'ki partiї buly predstavleni Ukraїns'kym socialistyčnym blokom, jakyj otrymav lyše 20% misc' mis'koї dumy. Blok rosijs'kyx i jevrejs'kyx socialistiv zibrav bil'še tretyny – 35% misc', a išče 10% misc' mala rešta jevrejs'kyx partij.

 Tretij Universal Central'noї Rady movoju їdyš (frahment)

Tretij Universal Central'noї Rady, ščo prohološuvav ukraїns'ku respubliku, buv nadrukovanyj 4 movamy: ukraїns'koju, rosijs'koju, pol's'koju ta їdyš.

U hrudni 1917 roku v obih buly vypuščeni ukraїns'ki karbovanci. Nominal na reversi buv poznačenyj rosijs'koju, pol's'koju ta na їdyš.

Perša ukraїns'ka paperova banknota nominalom 100 karbovanciv. Avtor H. Narbut. Perebuvala v obihu z 23 hrudnya (za st. st.) 1917 r. do 1 lystopada 1918 r. Džerelo

DOKLADNIŠE: 

Hroši revolyuciї. Xto, koly i jak nadrukuvav perši hroši respubliky

 

UCR pidhotuvala proekt Zakonu pro nacional'no-personal'nu avtonomiju, jaka harantuvala prava nacional'nyx menšyn. Peredbačalasya pojava okremoho ministra z jevrejs'kyx sprav. Nym stav Moše Zil'berfarb.

U sični 1918 roku jevrejs'ki partiї vidmovylysya holosuvaty za Četvertyj Universal, ščo prohološuvav nezaležnist' UNR. Bundivci proholosuvaly proty, Poalej-Cion i Folkspartej utrymalysya. Sionisty ne z’javylysya na holosuvannya. Čaša ukraїno-jevrejs'koho porozuminnya trisnula.

"Koly ž jevrejs'ki polityky vidmovylysya holosuvaty za Četvertyj Universal, ščo proholosyv Ukraїnu nezaležnoju deržavoju, korotkyj medovyj misyac' miž dvoma nacijamy skinčyvsya," - pyše Henri Abramson.

U poloni vzajemnyx uperedžen' i kolektyvnyx vidpovidal'nostej

Ukraїns'ka vlada zalyšyla Kyїv 7 lyutoho 1918 roku. Nastup bil'šovykiv zakinčyvsya masovoju rizanynoju na vulycyax Kyjeva. Bil'šovyc'kyj teror zabrav žyttya vid 2 do 3 tysyač kyjan. I spryčynyv peršu velyku xvylyu antysemityzmu u Kyjevi.

Odnym iz peršyx rišen' Symona Petlyury pislya povernennya ukraїns'koї vlady do Kyjeva v berezni 1918 roku stala sproba uberehty jevrejs'ki kvartaly vid pohromiv. Petlyura nakazav vystavyty patruli navkolo Podolu, de meškalo bahato jevreїv. Ale ce ne pereškodylo spontannym vybuxam nasyl'stva u Kyjevi.

Ce – odyn iz peršyx vypadkiv ekspluataciї stereotypu "žydokomuny", jakyj potim bude vykorystanyj bahato raziv dlya vypravdannya antyjevrejs'kyx pohromiv i vbyvstv nevynnyx lyudej."Jevreїv iz krykamy "Žydivs'ki komisary!" byly sered biloho dnya. Odne z vijs'kovyx formuvan', Kurin' smerti, oblaštuvalo svij štab u Myxajlivs'komu monastyri, peretvoryvšy joho na osnovne misce katuvan' ta vbyvstv jevreїv; pizniše Dniprom plyvlo bahato til," - pyše profesor Abramson.

"Dobre vidomo, ščo jevrejs'ki komunisty zazvyčaj jaknajdali dystancionuvalysya vid svoho jevrejs'koho poxodžennya.

Napryklad, pryjatel' L'va Troc'koho Maks Istmen vvažav, ščo toj nastil'ky "najmenše perejmavsya čy nadyxavsya svoїm jevrejstvom z usix jevreїv, jakyx ja koly-nebud' znav", ščo navit' vidmovyvsya xovaty svoho bat'ka za jevrejs'kym zvyčajem.

Častka jevreїv u cyx partijax zazvyčaj ne vidpovidala častci jevreїv sered usyoho naselennya, ščo jmovirno, bil'še pojasnyuvalosya jevrejs'kymy urbanizacijnymy modelyamy, aniž jevrejs'koju identyčnistyu," - stverdžuje Henri Abramson.

Častka jevreїv u komunistyčnij partiї dijsno bula deščo bil'šoju, niž častka v populyaciї v cilomu. Ale ukraїnciv u komunistyčnij partiї bulo majže u dva razy bil'še, niž jevreїv. Najbil'še ž v KP(b)U bulo rosijan – bil'še polovyny členiv cijeї partiї.

Stereotyp vidpovidal'nosti Dyrektoriї za masovi pohromy 1919 roku takož je lyše častkovo obgruntovanym statystykoju.

Za pidraxunkamy, jaki navodyt' profesor Abramson, vijs'ka Dyrektoriї vidpovidajut' za 40% usix vypadkiv anty jevrejs'kyx pohromiv na ukraїns'kyx zemlyax.

Reštu 60% pohromiv včynyly inši syly: ne pidporyadkovani formuvannya (25%), Bila armija (17%), Červona armija (9%), zahin otamana Hryhor’jeva (4%), pol's'ka armija (3%) ta nevstanovleni formuvannya (3%).

 

Vočevyd', ci pidraxunky ne znimajut' vidpovidal'nosti z vynnyx, ale rozbyvajut' stereotyp antysemits'koї ukraїns'koї vlady.

"Holovni dyskusiї ščodo vidpovidal'nosti točat'sya navkolo odnijeї lyudyny: Symona Petlyury. Vin zajmaje trahične misce v ukraїns'ko-jevrejs'kij istoriї: ukraїnci všanovujut' joho jak bezstrašnoho nacional'noho lidera, a jevreї – nenavydyat' jak zlisnoho antysemita", - zauvažuje profesor Abramson.

Značna častyna doslidžennya prysvyačena analizu, naskil'ky Dyrektorija i Petlyura osobysto vidpovidal'nyj u antysemits'kyx projavax.

Henri Abramson pojasnyuje stereotyp Petlyury-antysemita dovhym istoryčnym šlejfom vkraj emocijnoho sudu 1926-27 rokiv nad joho vbyvceju Šolemom Švarcbardom.  

Istoryk vidkydaje svidčennya pro antysemityzm Petlyury, jaki prozvučaly pid čas cyoho procesu: "u kraščomu razi vony neperekonlyvi, a v najhiršomu – povnistyu nedostovirni".

Vin analizuje najavni svidčennya ščodo postavy Symona Petlyury ščodo jevreїv, joho zvernennya do vijs'ka i hromadyan ukraїns'koї respubliky. Zokrema, analizujet'sya kontekst vidomoho zvernennya vid serpnya 1919 roku, jake deščo pryzupynylo rozghortannya spirali antyjevrejs'koho nasyl'stva.

 Symon Petlyura (u centri) ta Jevhen Konovalec' (pravoruč) pid čas prohološennya Aktu zluky na Sofijs'kij plošči. Kyїv, 22 sičnya 1919 roku. Kadr dokumental'noї kinoxroniky

Abramson cytuje i polkovnyka UNR Andrija Mel'nyka, jakyj pizniše očolyt' Orhanizaciju Ukraїns'kyx Nacionalistiv: 

 Andrij Mel'nyk

"Ja rišuče peresliduvatymu vsix provokatoriv, jaki stverdžuvatymut', ščo prypustymo čynyty jevrejs'ki pohromy, ta vestytymut' podibnu ahitaciju.

Vony budut' viddani pid trybunal, vsi zločynci Ukraїns'koї Narodnoї Respubliky.

Za nesankcionovani obšuky domiv dva kozaky vže buly rozstrilyani: Myxajlo Bolotnyj ta Mykola Ivaniv.

Za pohromnyc'ku ahitaciju buly rozstrilyani: Stanislav Polyans'kyj ta Nykanor Savel'jev".

Jasna rič, ščo respublika, jakoju keruvaly z vikna zaliznyčnoho vahonu, mala dosyt' obmeženi možlyvosti dlya povnoho kontrolyu nad sytuacijeju v kraїni.

Petlyura ne spromihsya naležno karaty svoї vijs'ka, koly ce mohlo vplynuty na pidlehlyx otamaniv. Taku povedinku Henri Abramson pojasnyuje straxom vtraty lojal'nist' svojeї armiї, ščo rozpadalasya. Petlyura jšov na kompromisy, ščo superečyly joho osobystym polityčnym perekonannyam.

"Molytva za vladu. Ukraїnci ta jevreї v revolyucijnu dobu 1917-1920" Henri Abramsona - ce čudova knyžka dlya tyx, xto xoče podolaty znannyam jevrejs'ki stereotypy ščodo ukraїnciv ta ukraїns'ki stereotypy ščodo jevreїv.  

Fraza. "To ščo ž nasamkinec' možna skazaty pro osobystu vidpovidal'nist' Petlyury? Dovesty, ščo vin buv vidpovidal'nyj za pohromy jak sub’jekt, nemožlyvo; dijsno vsi dostupni svidčennya vkazujut', ščo vin až nijak ne buv orhanizatorom pohromiv. Z inšoho boku, jak očil'nyk deržavy vin povynen buv nesty vidpovidal'nist' za včynky svojeї armiї, nezvažajučy na te, ščo sam dosyt' slabko kontrolyuvav її".

Nahadujemo, Henri Abramson narodyvsya na pivnoči Ontario (Kanada). Navčavsya u profesora Pavla-Roberta Mahočija i otrymav doktors'kyj stupen' na kafedri ukraїns'kyx doslidžen' ta istoryčnomu fakul'teti Universytetu Toronto. V osnovi knyhy "Molytva za vladu. Ukraїnci ta jevreї v revolyucijnu dobu 1917-1920" ležyt' dysertacijne doslidžennya, jake vyjšlo anhlijs'koju u 1999 roci. Je avtorom kil'kox naukovyx i populyarnyx prac' z jevrejs'koї istoriї.    

  

   



Temy: istorija Ukraїny, XX storiččya, UNR, Het'manat, jevreї



Ščodennyk Majdanu. Pro ščo my todi dumaly

17.02.2015 _ Oleksandr Zinčenko
AVTORYZACIJa
Dlya avtoryzaciї vykorystovujte ti sami imja i parol', ščo i dlya komentuvannya publikacij na "Ukraїns'kij pravdi".


UVIJTYVIDMINYTY
Jakščo vy novyj čytač, bud' laska, zarejestrujtes'
Zabuly parol'?
Vy možete uvijty pid svoїm akauntom u social'nyx merežax:
Facebook   Twitter