pyatnyca, 14 fevralya 2020 17:07

Ščos' bil'še za nas

Filosof Serhij Kryms'kyj rokiv 20 tomu skazav meni v intervju: "Lyudyna ne zakinčujet'sya u prostori miž čerevykamy j kapelyuxom".

Nabahato raniše inšyj klasyk ukraїns'koї humanitarystyky Volodymyr Vynnyčenko vyslovyv ce v nazvi odnoho zi svoїx tekstiv: "Ščos' bil'še za nas". Istorija pro instynkt vzajemodopomohy, jakyj staje syl'nišym za osobystu nenavyst'.

"Ščos' bil'še za nas" – važlyva dlya Vynnyčenka emocija. Її vy znajdete, napryklad, u romani "Xoču!" Pokazuje evolyuciju lyudyny, jaku zїly apatija i labirynty vlasnyx perežyvan', ale jaka raptom pererodžujet'sya i vidkryvaje dlya sebe "ščos' bil'še, niž vona": kolektyvne tilo svoho narodu i svojeї social'noї verstvy.

Vidčuvav ce Vynnyčenko čy ni, ale cej pošuk "čohos' bil'šoho za nas" za joho časiv pišov xybnoju dorohoju. Vin porodyv kolektyvnyx monstriv, a ne kolektyvnyx anheliv. Hotovnist' lyudyny viddaty svij čas, emociї, intelekt i navit' žyttya "vyščym sylam" peretvoryly na vymohu vid indyvida žertvuvaty soboju. Vymohu, jaka pryxodyt' do indyvida zzovni, nezaležno vid joho voli.

Tak svit zanuryvsya v temryavu totalitaryzmiv – režymiv, ščo budujut'sya na rehulyarnyx žertvoprynošennyax. Na viri, ščo dostup do spravžnyoho možlyvyj til'ky čerez žertvu i šlyax do dobra maje vstelytysya smertyamy. Na viri v te, ščo "bil'še za nas" zavždy važlyviše, niž my sami.

Pryrodno, ščo katastrofy totalitaryzmiv porodyly imunitet. U zaxidnomu sviti vin utverdyvsya pislya Druhoї svitovoї vijny. U nas – počav rozvyvatysya na pivstolittya pizniše. Vidbulasya ne til'ky "revolyucija prav lyudyny", za formuloju Marselya Goše, a takož vidtorhnennya samoї totalitarnoї dumky, ščo vsi my – častyny velykoho kolektyvnoho tila, jake maje pravo nas znyščyty zarady svoїx cilej.

Ale syohodni majatnyk xytnuvsya v inšu krajnist'. Pislya doby totalitaryzmiv postala doba krajnyoho indyvidualizmu. Vin porodžuje slipotu do "spil'noho", nemožlyvist' bačyty svoї meži. Porodžuje narcysiv. Adeptiv novoї relihiї samovyražennya. Cej kul't vede do atrofiї empatiї, vidklyučennya zdatnosti do rozmovy i zdatnosti podyvytysya na sebe očyma inšoho.

Xvoroba totalitaryzmu – u dumci, ščo des' tam je absolyutna istyna, jaka maje pravo prynosyty lyudej u žertvu – zokrema j mene. Ščo xtos' zzovni vstanovlyuje meni meži i može stysnuty їx až do rozmiriv heometryčnoї točky, a to j sterty mene z buttya ta pamjati.

Xvoroba ž indyvidualizmu – u dumci, ščo cya absolyutna istyna perebuvaje v meni i ščo bud'-jaka inša dumka, perspektyva, emocija, dosvid, jakyj u neї ne vpysujet'sya, ne majut' prava na isnuvannya. Tobto ščo ja naspravdi – bezmežnyj.

Obydvi krajnosti vbyvči. Odna z nyx nas uže znyščuvala; druha može ce zrobyty, našymy ž rukamy.

Ščo nas vryatuje vid krajnoščiv? Nove vidčuttya spil'noty i spil'noho. Hotovnist' pracyuvaty ne til'ky na sebe čy na svoje malen'ke kolo – a j na ščos' "bil'še za nas". Nasolodžuvannya vlasnoju svobodoju, ale j rozuminnya vlasnyx mež. Nasoloda vid toho, ščo os' tam, de ty dijšov meži vlasnyx zdatnostej, počynajet'sya terytorija inšyx – i їxni uspixy prynosyat' tobi radist'. Vid toho, ščo ty – unikal'nyj, ale ne jedynyj na sviti. Zaxvat vid toho, ščo inšyj može krašče čy prosto po-inšomu. Kajf, ščo razom vy – spil'nota.

Cya spil'nota može buty tvoїm narodom. Orhanizacijeju. Mistom. Može buty tvojeju vulyceju čy planetoju. Usim tym, ščo bil'še za tebe.

Bo til'ky take vidčuttya vlasnoї skinčennosti zdatne dopomohty zdolaty ehoїzm. Til'ky vidčuttya prynaležnosti do čohos' bil'šoho može daty našomu žyttyu sens. Til'ky ce dopomože spivpracyuvaty, a ne til'ky konkuruvaty. Radity za uspixy inšyx, a ne bačyty v nyx til'ky vorohiv. Bo, jakščo "ja" i "vin" – ce ne til'ky supernyky, ale j učasnyky čohos' bil'šoho, my možemo buty syl'nišymy. Buty bil'šymy za nas

Sejčas vы čytaete novost' «Ščos' bil'še za nas». Vas takže mohut zaynteresovat' svežye novosty Ukraynы y myrovыe na Gazeta.ua
Zahruzka...

Kommentaryy

Ostavlyat' kommentaryy mohut lyš' avtoryzyrovannыe pol'zovately

Pohoda