Sereda, 04 bereznya 2020 13:32

Mytci zmahalysya za Ševčenkivs'ku premiju jak za trofej - xudožnycya Vlada Ralko
16

  U stolyčnomu Dovženko-centri pokazaly projekty peremožcya ta nominantiv cyohoričnoї  Ševčenkivs'koї  premiї  u katehoriї  «Vizual'ni mystectva».
Foto: Maryna Nepyjvoda
  U stolyčnomu Dovženko-centri pokazaly projekty peremožcya ta nominantiv cyohoričnoї  Ševčenkivs'koї  premiї  u katehoriї  «Vizual'ni mystectva».
  U stolyčnomu Dovženko-centri pokazaly projekty peremožcya ta nominantiv cyohoričnoї  Ševčenkivs'koї  premiї  u katehoriї  «Vizual'ni mystectva».
  U stolyčnomu Dovženko-centri pokazaly projekty peremožcya ta nominantiv cyohoričnoї  Ševčenkivs'koї  premiї  u katehoriї  «Vizual'ni mystectva».
  U stolyčnomu Dovženko-centri pokazaly projekty peremožcya ta nominantiv cyohoričnoї  Ševčenkivs'koї  premiї  u katehoriї  «Vizual'ni mystectva».

Do 4 bereznya v stolyčnomu Dovženko-centri tryvaje vystavka "Korotkyj spysok", jaka znajomyt' iz projektamy tryox finalistiv Ševčenkivs'koї premiї u nominaciї "Vizual'ni mystectva". Ce "Imperija sniv" Serhija Bratkova, "Karusel'" Oleksandra Hlyadyelova ta "(ne)označeni" Nikity Kadana.

"U premiї duže skladna reputacija. Zavždy zdavalosya tak, ščo deržava niby vykazuje svoje blahovolinnya i xudožnyk otrymuje jakus' počesnu vidznaku, - kaže členkynya Ševčenkivs'koho komitetu, xudožnycya Vlada Ralko. - Mytci zmahalysya za cyu premiju jak za jakyjs' trofej. Na našu dumku, kul'tura vzahali i je spravžnyoju istorijeju deržavy. A cya premija je zmohoju deržavy zauvažyty i pokazaty, ščo je našoju spravžnyoju istorijeju v literaturi, vizual'nomu mystectvi, publicystyci, teatri. U vsix tryox nominantiv premiї "Vizual'ne mystectvo" je spil'na linija. Xoča vybrani vony styxijno, holosuvannyam.

- Usi try projekty bazujut'sya na fotohrafiї, її osmyslenni, - dodaje mystectvoznavycya Tetyana Kočubins'ka. - V seriї Nikity Kadana fotohrafija staje sposobom pereosmyslyty bytvy pamjati, manipulyaciju z istorijeju. Bratkov vykorystovuje osobystyj arxiv šče z 1990-x, pokazuje kolažovanyj pohlyad na syohodnišnyu dijsnist', nemožlyvist' її vlovyty u sviti polityčnyx manipulyacij. "Karusel'" Hlyadyelova - osmyslennya syohodnišnyoї sytuaciї, її turbulentnosti. Čerez fotohrafiї riznyx rokiv. Ce vyslovlyuvannya pro sučasnu Ukraїnu, nemožlyvist' zrozumity, ščo je pravdoju. Vsi projekty vidobražajut' nerv našoho času. Vony povjazani z pamjattyu. Jak my reahujemo na informaciju, jak obraz vplyvaje na našu svidomist'".

ČYTAJTE TAKOŽ: Nazvaly laureativ Ševčenkivs'koї premiї-2020

Projekt Nikity Kadana "(ne)označeni" pokazuvaly 2017-ho v mis'komu centri istoriї L'vova. Ce 30 hrafičnyx robit (malyunky vuhillyam, akvarel') ta teksty istorykiv i filosofiv, povjazani z osmyslennyam pamjati.

"Nikita Kadan vykorystav arxivni fotohrafiї 1930-40-x. Z jakyx zrobyv malyunky, - prodovžuje Tetyana Kočubins'ka. - Foto lyudyny, jaka vmyraje vid holodu na vulyci, l'vivs'koho pohromu, pol's'kyx ta ukraїns'kyx žertv Volyns'koї rizni, žertv NKVS, ubytyx pid čas nimec'koї okupaciї. Ale ce ne prosto peremalyovuvannya. Xudožnyk rozmirkovuje pro dokument, značennya svidčen'. Jak my traktujemo neodnoznačni istoryčni podiї, jaki je džerelom dlya manipulyacij. Koly bačymo vbytu lyudynu, vmykajemo empatiju, nezaležno vid relihijnyx čy polityčnyx pozycij. Ce foto v riznyx džerelax pidpysuvalosya jak "ubytyj členamy UPA selyanyn čy polyak". Nivelyujut'sya straždannya lyudyny, vona staje instrumentom dlya propahandy. Kadan proponuje osmyslyty masove nasyl'stvo v mynulomu, šukaty svoju identyčnist'. Zaveršuje joho projekt kartyna "Nacional'nyj pejzaž". Zobraženyj šlyax, ščo jde vdalynu. Pejzaž jak svidok krovi, vbyvstv, znuščan' lyudyny nad lyudynoju. Dali - temryava istoriї ta namahannya vidčuty sebe".

Serhij Bratkov buv nominovanyj na Ševčenkivs'ku premiju z projektom "Imperija sniv". Serija skladajet'sya z 17 kolaživ u vyhlyadi pidkovdr ta video "Sto".

"Serhij Bratkov postijno fotohrafuje. I svitlyny z osobystoho arxivu staly osnovoju joho tekstyl'nyx panno, - rozpovidaje Tetyana Kočubins'ka. - Zrobyv na nyx kolaži. Jak vidobražennya nemožlyvosti oxopyty sučasnu dijsnist', koly je superečlyvi informacijni potoky. Vyxoplyuje obrazy nasyllya z povsyakdennya. Zavdyaky kolažu koncentruje i posylyuje їx. Zatrymka rejsu v moskovs'komu aeroportu "Šeremet'jevo" zaraz asocijujet'sya z bižencyamy ta pereselencyamy. Červonu štoru znyato v Donec'ku 2012 roku, v kul'turnomu centri "Izolyacija". Slona, zatysnutoho v malen'kyj prostir, - u Kalininhrads'komu zooparku. Tanky na vulycyax Moskvy na počatku 2000-x. Koly my spivstavlyajemo vsi ci foto, formujut'sya skladni polityčni značennya. Na video brat xudožnyka, arxitektor Jurij Bratkov raxuje roky do sta. Zvučyt' "Lebedyne ozero", jake asocijujet'sya z putčem. Razom ce sxože na marennya, vidstoronennya vid dijsnosti ta očikuvannya. Vydajet'sya peredčuttyam xudožnyka sučasnyx trahičnyx podij".

ČYTAJTE TAKOŽ: Minikul't zaraz hovoryt' til'ky pro čytannya. A ne pro knyhy. Čytaty možna i napysy na parkanax - Oleksandr Afonin

Ševčenkivs'ku premiju v nominaciї "Vizual'ni mystectva" zdobuv projekt "Karusel'" Oleksandra Hlyadyelova. Skladajet'sya z 29 svitlyn, zroblenyx u 1996-2019 rokax. Їx znyato v dytyačyx internatax, miscyax pozbavlennya voli, vjaznyčnyx likarnyax, u zoni vojennyx dij na Donbasi. Fotohraf otrymaje 200 tys. hrn.

"Lyudej na svitlynax vylučeno z žyttya prymusovo, vidkynuto systemoju. Zazvyčaj my vidmovlyajemosya vid nezručnoї istoriї. Ne xočemo bačyty vsi ci sytuaciї, vyxodyty zi svoho komfortnoho kola. Ale, ne pryjnyavšy i ne pereosmyslyvšy їx, ne zmožemo ruxatysya dali", - vvažaje Vlada Ralko.

Zaraz vy čytajete novynu «Mytci zmahalysya za Ševčenkivs'ku premiju jak za trofej - xudožnycya Vlada Ralko». Vas takož možut' zacikavyty sviži novyny Ukraїny ta svitu na Gazeta.ua
Zahruzka...

Komentari

Zalyšaty komentari možut' lyše avtoryzovani korystuvači

Pohoda